Tiedättekö
mitä! Kana ei tarvitse talutinta, mutta se pysyy kouluttajansa luona niin
tiiviisti että mikään ei saa sitä lähtemään muualle. Totesin tämän Joy of
learning (Jaana Rajamäki) pitämällä kanakurssilla. Kana oli erittäin kuulolla.
Miksi kana ei lähtenyt? Siksi että sen kouluttajalla oli kaikki mitä eläin
halusi. Lisäksi kouluttaja ei kitsastellut antaa sitä mitä eläin halusi.
Koulutus rakennettiin niin pienistä osista, kanan reaktioista oikeaan suuntaan,
että sai palkata kaiken aikaa. En minäkään mihinkään kahvipöydästä lähde mikäli
saan syödä kakkua mielin määrin. Paitsi sitten kun maha halkee.
Totesin
myös että vaikka en ollut luonut minkäänlaista suhdetta kanaan, se toimi kuin
tokokouluttajan unelmakoira.
Meitä
oli kuuden hengen porukka, 12 leghorn rotuista kanaa ja kolme koulutuspöytää. Jokaisella
oli kaksi kanaa, joita ei ikävä kyllä saanut kotiin muistoksi. Kurssin
tarkoitus oli koirankoulutustaitojen parantaminen kanojen avulla. Eläinkoulutuksen
perusteet ovat samat, oli eläinlaji mikä tahansa.
Kaksi
opettajaa ja Anni. Jaana Rajamäki seuraa taustalla miten kana onnistuu oppilaan
kouluttamisessa.
|
Ainakin näitä taitoja
opeteltiin tai sivuttiin
suunnittelu
ennen ja jälkeen, seuranta paperilla
mekaaniset
taidot: ajoitus, kriteeri, vahvistetiheys
operantti
oppiminen
palkkaaminen
ja palkkaamatta jättäminen
palkan
suunnan merkitys
kesto
latenssista,
tauoista ja viimeisen yrityksen onnistumisen myytistä piti huolta sekuntikello
Kaikki
kanan kanssa opeteltiin kohdetyökalujen avulla (paitsi kymppikevennys).
Menetelmänä positiivinen vahvistaminen (palkataan) ja negatiivinen rankaisu
(mahdollisuus palkkaan poistetaan) avulla.
Töihin
valmis kaksikko. Saman näköiset, mutta eivät samikset tekemisissään.
|
Väri- ja
muotoerottelu
Ylähäkin kanan kanssa tein värierottelua
ja alimmaisen kanssa erottelua muodoilla. Näihin häiriönsieto ja kesto.
Värierottelun sain opetettua
loppuun saakka. Eli kun poistin oikean väriset laput, kana ei nokannut väärän
värisiä. Ei vaikka koputtelin sormella (nokin) lappuja ja siirtelin eri
järjestykseen. Kana vain oli eikä nokannut mitään. Tein 30 sekuntia tätä ja sen
jälkeen toin oikean värin takaisin. Nokkasu, naks ja nami.Se taisi olla tuo vaaleanpunainen lappu. |
Oli, ja eiku palkkaa hakemaan. |
Muotoerottelussa en päässyt pitkälle.
Syystä että jouduin sammuttamaan muotokanan aikaisemmin oppimaa
”virhetoimintaa”. Tämä lintu oli opetettu edellisellä kurssilla koskemaan
pyöreää kohdetta. Kanalla oli hyvin vahva pyöreän nokkimistoiminto. Minun
tehtäväni oli opettaa se paukauttamaan neliötä. Tein siis ongelmakanakoulutusta,
kuitenkin siitä helpommasta päästä olevaa.
Mutta alkoi tämäkin nokata
neliötä kun siitä maksettiin. Aluksi kun pöydällä ei ollut muuta kuin neliö,
niin tietenkin lintu nokki sitä ja minä sain vain palkata.
Nokkaan kohdetta. |
Naks kuului ja juoksen palkalle. |
Sitten kun panin pöydälle neliön lisäksi
pyöreän, lintu nokkasi joskus myös sitä, jolloin ei palkkaa herunut ja lisäksi poistin
mahdollisuudenkin palkkaan. Aina kun kana nokkasi väärää, otin oikean kohteen
pois. Kun kana ei enää nokannut väärää kohdetta eikä myöskään pöytää (ei tehnyt
virheellisesti), annoin kohteen takaisin (palkkion mahdollisuus tuli). Ja
tietenkin lintu nokkasi sitä nopeasti ja oli palkkansa ansainnut.
Oikein aika poistaa palkan mahdollisuus
on kun kana erottelutehtävässä AIKOO nokata väärää. Mikäli olisin ollut
tässä nopea, olisin saanut esiin oikean toiminnon ja väärä olisi jäänyt
unholaan. Ajoitus!
Hitsi, nokkasin väärää. Nyt minulla ei ole mahdollisuutta herkkuun,
koska oikea kohde napattiin pois |
Oikea kohde palasi, kosketin sitä ja
naks kuului.
|
Värikanan kanssa pääsin pian
tilanteeseen, jossa pöydällä oli oikea väri ja kaksi väärää. Ja kananen senkun
hakkasi oikeaa läpyskää, vaikka näiden paikkoja vaihdeltiin aina sillä aikaa
kun kana juoksi pöydän toiseen päähän hakemaan palkkansa. Naks ja vein
rehukupin pöydän toiseen päähän ja kana oli jo juoksemassa sinne. Naks sai
eläimeen tavattoman vauhdin. Niin sen odottaminen kuin myös sen kuuleminen.
Odottaminen sai tekemään, yrittämään ja naks sai vauhdikkaasti juoksemaan
palkalle. Palkka vietiin kauemmas, että oli aikaa vaihdella kohteiden paikkoja.
Palkkion suunnan
merkitys
Palkkion
suunnan merkitys opeteltiin ison lämyskän avulla, jossa oli musta reunus,
valkoinen ympyrä keskellä ja vielä sen keskellä oli musta piste. Kana
palkittiin kun se nokkasi valkoista aluetta tai mustaa pistettä. Ei palkattu
kun se nokkasi mustaa reunaa tai pöytää.
Palkan
suunnalla saatiin kanan toiminta kohdistumaan lopulta keskelle. Kun nokkasu
osui oikealle, palkka tuli vasemmalta ja päinvastoin. Kun se osui keskipisteen
taakse, palkka annettiin keskipisteen etupuolelle ja päinvastoin. Kun kana
nokkasi keskelle, sen ei tarvinnut lähteä hakemaan palkkaa mistään, vaan sai
syödä sen niillä jalansijoillaan.
Minun
kanani nokkasi jatkuvasti itsestään kauimpana olevaa valkoisen ympyrän kohtaa,
vaikka miten vein palkan vastakkaiseen suuntaan. En hoksannut siirtää lämyskää
eri paikkoihin suhteessa kanaan. Sillä olisin ehkä saanut kanan nokkaamaan
muutakin paikkaa. Tätä tehtävää tehtiin liian hetken aikaa, että olisin saanut
juttua etenemään. Mutta ei se päämäärä, vaan matkalla olo, oivallukset
matkalla.
Mihin kannattaisi nokata? |
Noutokapula
ja auton veto
Kymppikevennyksenä tehtiin
hauskoja juttuja. Kana joko veti kuminauhasta leikkiautoa tai siirsi
noutokapulaa kupista toiseen. Itse valitsin poliisiauton vetämisen, sillä
halusin kuvan lapsenlapselleni jossa mummon kana leikkii pojan ihannelelulla.
Tuosta kumilangasta kiskaisen. Se on kuin mato. |
Kauanko pitää että naks kuuluu? Tosin tää on niin hauskaa hommaa että se jo itsessään palkitsee. |
Samassa pöydässä toimiva toinen kanan kouluttaja
valitsi noutokapulan nostamisen kupista toiseen. Tämä kananen ei halunnut
luovuttaa aarrettaan, vaan naksauksesta huolimatta piti sen mieluummin kuin
pudotti vaivaisen ruuan takia. Minun vetokana ei tahtonut vetää riittävän
kovalla voimalla raskasta lelua, joten en saanut pitkää vetoa. Kaverin
noutokana palkitsi itseään pitämällä raivokkaan kovasti kapulasta kiinni eikä
halunnut pudottaa sitä.
Joku ryökköö oli ennen meidän kurssiamme opettanut
kummallekin kanalle näitä toimintoja. Jos meidän olisi pitänyt kouluttaa käytökset, juttu olisi ollut rankkaa työtä, ei mikään kevennys. Harmi ettei
kuvista mikään onnistunut.
Oppiminen
tehtiin meille helpoksi
Kanakurssin opettaja, Jaana Rajamäki, toimi
kanssamme juuri siten kuin minkä tahansa eläimen opettamisessa (ihminenkin
on eläinlaji). Hän teki meille oppimisen helpoksi.
Ensin tehtiin mekaanisten taitojen
harkkoja. Eli naksauttamista, rehukupin kuljettamista edestakaisin niin että
kuppi kulki nopeasti, mutta rehu ei jatkuvasti lentänyt pitkin pöytää. Milloin
palkkaamisessa liikutaan ja milloin ei. Sitten oli kanojen käsittelyharjoitusta.
Näiden jälkeen vasta lisää liikkuvia osia.
Jos heti aluksi olisi pitänyt hallita
kaikki: rehukupin kuljettelu, naksauttaminen oikeaan aikaan, kanankäsittely ja kanan
opettaminen, mitä siitä olisi tullut. Mutta niin näkee koiria koulutettavan
useinkin. Tehtävä heti kerralla, ei mitään osiin jakamista.
Vaikka
muuta pelkäsin
Pelkäsin
ennen kurssia, että ajoitukseni on niin pielessä että en saa kanaa oppimaan.
Mitään muuta epäilystä minulla ei ollut. Tiesin että kanat oppivat erittäin
nopeasti, nopeammin kuin koirat. Tiesin että kun kriteeri, palkan ajoitus ja
vahviste on ok, eläin kuin eläin oppii kuin häkä. (Hmm, oppiiko häkä?) Tiesin
ennakolta että koulutettavat asiat ovat äly-yksinkertaisia. Ettei heti aloiteta
lelun vetämistä joka yhdistetään pallon pyörittämiseen ja tasolta toiseen
kiipeämiseen.
Kohdetyöskentely
koirien kanssa oli tuttu kosketuskepistä ja varsinkin tassukosketusalustasta ja
kuonokosketuslapusta. Niiden avulla olen saanut alkuun monia tokossa ja
rally-tokossa olevia tehtäviä.
Ennen
kurssia ihmettelin suuresti että ehdollistamiseen oli varattu vain puoli tuntia
sekä väri- ja muotoerotteluun muutama oppitunti. Miten ihmeessä päivän
kurssilla tyyppi, jolla ei ole revolverisankarin vetonopeutta, pystyy
opettamaan nopeaa kanaa? Ihmettelyn
aiheeni selvisi paikan päällä hyvin pian. Kanat olivat koulutettuja tiettyyn
määrään asti. Helpotus!
Aina
kun tehtiin juttuja, ajattelin että ahaa, tämä on sitä mitä teen koirani kanssa
kun…
Päivän
aikana tuli sekä oivalluksia että muistutuksia. Roppakaupalla niitä
muistutuksia. Muistutuksia siitä että asia on näin, mutta vaikka tiedän, miksi
en aina noudata? Kaikki oivallukset liittyivät negatiiviseen rankaisuun.
Sulka hattuuni. |
Miten kurssille
pääsee?
Tällaisen
päivän kurssin saa tilata, kun kerää porukan. Meidän ryhmä tuli nopeasti
täyteen ja vielä jäi pari halukasta rannallekin koska ajankohta ei heille
sopinut.
1 kommentti:
Kanamaista menoa.:D
-Gui-
Lähetä kommentti