Yksi
oppimispsykologia
Oppimispsykologia
on joka eläinlajille sama. Ihan kuten auton ajaminen. Ooppelia ja
Bemaria ajetaan samalla tavalla.
On
todella helpottavaa, että älyttömän kirjavasta
koirankoulutusmetodiviidakosta huolimatta myös koiria voi opettaa
eläinten oppimispsykologian mukaan.
Kana
tai koira
Kun
opettelee opettamista kohteenaan kana, tietää koska ei osaa
opettaa. Kana on mainio kouluttaja. Kun se ei opi, se sanoo ”koulutit
väärin”, kun se oppii, se sanoo”koulutit oikein”.
Kun
opettaa oikein, kana oppii viisi kertaa nopeammin kuin koira. Kun
kouluttaa väärin, se ei opi lainkaan. Kana kun ei elä ihmisen
kanssa seuraeläimenä, se ei aavistele ihmisen aikomuksia, ei lue
kehonkieltä, ei ymmärrä sanoja.
Koiraa
voi opettaa olemattomillakin taidoilla joten kuten, koska se lopulta
arvaa mitä tuo nyt haluaisi sen tekevän. Ja ikävä kyllä, sitä
voi myös pakottaa tekemään.
Hyviä
opettajia kannattaa etsiä, kun asia kiinnostaa. Minä testailen
kanojen avulla kuinka paljon koirien kanssa opettelemissani
opetustaidoissani on parantamisen varaa. Paljon. Sen huomasin heti.
Positiivinen
ja negatiivinen
Tee
siitä eläimelle kannattavaa. Siinä on erittäin hyvä ohje opetti
mitä opetti. Tee oikein tekemisestä kannattavaa. Kun joku asia on
yksilölle kannattavaa, sehän tekee sitä ja vieläpä mielellään.
Mikäs sen mukavampaa koiralle kuin tulla luo kun se on kannattavaa.
Kulkea taluttimessa kauniisti, kun se on kannattavaa. Olla hiljaa
ovikellon soidessa, kun se on kannattavaa. Tehdä temppu, kun se on
kannattavaa.
Kannattavuus
saadaan aikaan näillä: Positiivinen vahvistaminen ja negatiivinen
rankaisu.
Käsitteet
positiivinen ja negatiivinen eivät tässä kuvaa sitä kuinka
miellyttävänä tai epämiellyttävänä eläin pitää käytöksensä
seurausta. Ne tarkoittavat sitä, että lisätäänkö vai
vähennetäänkö käytöksen esiintymisen todennäköisyyttä.
Tehdessään
toivotusti, eläin palkitaan (= positiivinen vahvistaminen),
tehdessään ei-toivotusti, se menettää mahdollisuuden palkkioon (=
negatiivinen rankaisu). Eka lisää käytöksen esiintymisen
todennäköisyyttä, toka vähentää.
Positiivisen
vahvistamisen (= palkkaaminen) pari on aina negatiivinen rankaisu (=
palkka jää saamatta). Palkkaamisen pariksi ei siis pidä ottaa
”oikeaa” rankaisua eli kieltoa, fyysistä otetta, taluttimesta
nykäisyä tai muita tällaisia. Syystä että eläimen täytyy
haluta tehdä oikein eikä pelätä tekevänsä väärin.
Jos
eläin pelkää, toiminta on pakotetun oloista, väkinäisen näköistä
ja hidasta. Pelkäävän kanan kohdalla toimintaa ei edes tule, se
vain pakenee.
Koiralle,
kanalle, kanille, papukaijalle, vuohelle, jne voi opettaa minkä
tahansa asian positiivisen vahvistamisen ja negatiivisen rankaisun
avulla.
Vaiheet
oikeassa järjestyksessä
Opettamisessa
on vaiheita. Vaiheilla on järjestys. Ihan samoin kun autolla ajamaan
lähtiessä. Ensin autoon istutaan, sitten käynnistetään,
painetaan kytkin pohjaan, pannaan vaihde päälle. Pian ollaan
vaiheessa jossa saa panna nilkan suoraksi.
Lähtö
ei oikein hyvin suju, jos istutaan autoon ja seuraava vaihe on nilkka
suoraksi, nasta lautaan. Tai jos käynnistämisen jälkeen painetaan
kaasua. Musta nyt tuntuu, että pääsen nopammin kovaan vauhtiin,
kun jätän sen kytkin-vaihdejutun myöhemmäksi. Ei onnistu.
Koirien
kanssa näkee tehtävän tällaisia vääräjärjestyskämmejä
enempi kuin ei näe.
Miten
taas tulin kirjoittaneeksi enemmän kuin aikomukseni oli. Ei tässä
mitään luentoja ollut tarkoitus pitää. Joka haluaa opetella
eläinkoulutusta, tietoa löytyy kun nettiin panee hakusanoiksi
eläinten oppimispsykologia, koulutuksen rakenne tai positiivinen
vahvistaminen ja negatiivinen rankaisu.
Teoria
ja käytäntö
Koulutusta
on helppo lukea ruudulta. Helppo nakkihan tuo teoria on, aivan
kaavamaista. Mutta se käytäntö! Eläimen opettamista on yhtä
vaikea oppia kuin mitä muutakin asiaa: uutta kieltä, algebraa,
Wordin käyttöä. Ehkä vaikeampaakin, koska eläin on liikkuva ja
tahtova. Se ei odottele, että painas nyt lopulta sitä kytkintä.
Tällään
tänne aikojen saatossa myös videonpätkää kanan tekosista, mutta saattoon voi
mennä aikaa. Pitää opetella videoeditointia eikä pahitteeksi
olisi videoijakaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti