Retro
on nyt monissa asioissa oikein taitava. Syystä että menin yksityiseen
aksakouluun ja tein prikulleen niinku siellä sanottiin. Itse en koskaan olisi
näitä opetusmetodeita keksinyt.
Vain
yksi tärkeä asia mitä siellä ei tehty käytännössä, oli motivointi. En missään
muuallakaan kurssilla ole leikkinyt ohjatusti. Ehkä joku on voinut mainita
motivoinnin, mutta motivaation tärkeys on jäänyt teorian tasolle.
Minä
pidän leikkimistä ja muuta koiran motivointia kaikkein tärkeimpänä asiana.
Mutta minulla ei koskaan olekaan ollut bordercollieta. Joka iikka joka pitää
aksakoulua, omistaa bortsun. Koiran joka on ikiliikku, jolla on tekemisen
tahto, jolla on tahto toimia ihmisen kanssa ja hänestä välittämättä.
Työnarkomaanin siis.
Meidän
muiden pitää motivoida koiraa tekemiseen.
Mahtava tunne
Koirankoulutusko
tekniikkaa? Suurimmalta osalta, mutta jos katsoo koko ajan karttaan, eksyy.
Tekninen osaaminen on erittäin tärkeä juttu, että oppiminen edistyy.
Mutta
tunne on vähintään yhtä tärkeä. Jos koiralla on ikävä tunne koulutuksen
jossakin vaiheessa, tämä vähentää intoa, se vähentää oppimiskykyä, se vähentää tahtoa
touhuta ohjaajansa kanssa. Jos koiralla
on mitäänsanomaton tunnetila koulutuksen kestäessä, sekään ei edesauta
oppimista.
Ne
asiat, joihin liittyy suuri tunne, opitaan hetkessä. Mitä ihanampaa koiralla
on, sitä paremmin se oppii ja sitä enemmän se haluaa että tehtäisiin nyt taas
tuota ihanaa asiaa. Oli se asia sitten tokon seuraamista tai noutamista tai
agilityn rataa tai lähdössä istumista.
Noudon
jälkeen kiskotaan muovipötykkää.
|
Miten teen
itsestäni mielenkiintoisen?
Ihanaa
tunnetta luodaan leikillä, iloisuudella ja makupaloilla.
-Vien
retuutuslelua maata pitkin nopeilla nykivillä liikkeillä poispäin koirasta.
-Heitän
pallon koiralle kun se katsoo minua. Kun koira tulee takaisin lelu suussa,
leikki jatkuu.
-Heitän
maahan muutaman makupalan kun koira katsoo minua. Koira saa etsiä ne maasta,
etten siis aina tarjoa makupalaa kädeltä.
-Lähden
kävelemään, teen käännöksen hetken kuluttua ja heti annan makupalan tai lelun.
Saan itsestäni mielenkiintoisen seurattavan.
-Seison
rauhassa, ja kun koira katsoo silmiin, annan herkun.
-Joka
koulutuskerta mukana on vähintään kaksi makua. Ensin käytän toisen maun ja
loppuajan tarjoilen toista.
-Annan
koiran tehdä sen osaaman tempun.
-Lähden
juoksemaan, hihkun ja iloitsen.
-Hiivin
koiraa kohti, syöksyn sen ohi, vaihdan suuntaa.
-Menen
istumaan ja teen jotakin koiralle mukavaa esim. taskun rapisuttaminen, lelun
vinguttaminen. Jos rapisutin taskua, makupala koiralle. Jos vingutin lelua,
lelu sille.
-Rapsutan
koiraa. Mutta vain mikäli se pitää rapsutuksista. Juttelen sille.
-Menen
kyykkyyn palkkioksi siitä, että koira haki katsekontaktin. Otan koira vastaan
ja palkitsen leikillä, juttelemalla tai makupalalla.
-Olen
kyykyssä, pyörähdän koirasta poispäin kädessäni makupala, koira saa tavoitella
sitä. Aluksi on helppo nopea makupalan saanti. Myöhemmin kun koira oppii tämän leikkitavan,
laitan käden alleni kun olen kyykyssä ja koira saa kaivautua kuin luolaan
hakemaan makupalansa. Herkun saamisen ajankohta on silloin kun koira yrittää
sitä, ei silloin kun se lopettaa yrittämästä.
-Laitan
herkun huulieni väliin, josta koira ottaa sen. Tai laitan käteni ihan kasvojeni
lähelle, josta koira saa ottaa sen. Koiran täytyy tässä tulla aivan lähelleni
palkkionsa saamaan.
-Puhallan
koiraa.
-Ääntelen
riehakkaasti ja juostaan.
-Tuupin
koiraa kuten leikkivät koirat tekee.
-Piiloutudun
yhtäkkiä.
-Lennätän
frisbeen tai lierutan pallon.
-Koira
saa juoksennella lelu suussa. Juoksen samaan suuntaan, käännyn, jolloin
koirakin kääntyy.
-Se
saa ottaa makupalan lelun sisältä tai aktivointihärpäkkeestä.
-Saa
repiä makupalan pahvilaatikon sisältä.
-Heitän
makupaloja piiloon nurmikkoon muutama ihan lähetysten.
Tuossa
joitakin tapoja millä ohjaaja saa itsestään mielenkiintoisen. Mielenkiintoista
kohdetta koira katsoo, pysyy lähellä ja odottaa että taas se tekee jotakin
hauskaa.
Makupalakippo
on agilityssä hyvä keino saada koira irtoamaan, tekemään radan osaa
itsenäisesti, riippumatta ohjaajan liikkeestä.
|
Sitten
kun koira katsoo ja intoilee siinä lähellä, voi ottaa aikomansa koulutuksen. Kun
koira teki pikku homman, se palkataan ja jälleen koira intoilee että lisää
lisää, teenkö tuon saman asian uudelleen.
Näin
kun opettaminen jatkuu, koira pitää sitä leikkinä ja oppii liikeratoja, siitä
tulee innokas tekijä. Se ei halua haistella ja katsella muualle, ettei jää
paitsi ohjaajan kanssa tekemisen mukavuudesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti