Vastauksia
kysymyksiin
Juttusarja
alkaa tästä. Eikun päättyy. Mikäli luet näitä vasta aikojen kuluttua, tämä on
viimeisenä. Blogi on yksi paikka maailmassa missä ensimmäiset tulevat
viimeisiksi ja viimeiset ensimmäisiksi.
Olen kesän
mittaan tehnyt kyselyitä pitämissäni agilityn ja rally-tokon ryhmissä.
Kysyin: Mikä
kouluttamisessa on vaikeaa. Miten haluaisit muuttaa itseäsi kouluttajana. Mitä
haluaisit muuttaa koirasi tekemisissä.
Vastauksissa
oli asiaa siitä mitä muut ihmiset kokee opettaessaan koiriaan. Tässä
juttusarjassa kerron hiukan mistä mielestäni kiikastaa ja mistä löytyy apua.
Otsikoista
en edes yrittänyt kuvaavia. Otsikon jälkeiset kysymykset saavat hoitaa sen
homman.
Haluaisin
tietää kuinka joku asia opetetaan.
Kuinka
valita oikeat koulutustavat omalle koiralle?
Mistä
saada itselle innostusta?
Kolme
kysymystä, yksi vastaus.
Kuinka
valita oikeat koulutustavat omalle koiralle? Kuinka joku asia opetetaan?
Onneksi joka
tehtävään tai joka lajiin tai kotikoirakoulutukseen ei tarvitse valita keinoja
erikseen. Valinta pitää tehdä vain kerran kun valitsee sen oikean. Oppimispsykologian.
Sen säännöillä voidaan opettaa jopa eri eläinlajeja. Delfiineitä tai kanojakin.
Samat säännöt ovat pohjana kaikille.
Oppimispsykologia
sisältää kaiken teorian opettamisesta (Joka on testattu monien eläinlajien
kanssa ja monien ihmisten toimesta. Ja testataan yhä lisää).
Lisäksi
tarvitsee tietää opetettavan eläinlajin käyttäytymistä. Koiranomistaja
varmaankin tuntee koiran käyttäytymistä kohtalaisen hyvin.
Käy
lukemassa netistä oppimispsykologian juttuja. Löytyy mainitulla hakusanalla ja kun vielä lisää
että koiran tai eläinten, niin ei tule ihmisten oppimispsykologiaa. Lue ja sen
jälkeen aina harjoittele asiaa käytännössä. Opettele opettamaan ensin yksi
tehtävä. Ota joku helppo tehtävä. Pähkäiltävää riittää.
Mistä
saisin innostusta kouluttaa?
Miten
motivoida itseään kouluttamaan koiraansa? Yksi mikä innostaa tekemään mitä
hyvänsä, on se että homma etenee. Näkee työnsä tulokset, hyvät tulokset.
Kouluttaja huomaa kuinka nopeasti koira oppii kun opettaja tekee oikein. Mikä
riemukas tunne siitä syntyykään.
Kouluttajan halu kouluttaa nousee ties kuinka moneen potenssiin.
On tietenkin
suuri työ opetella uudet käytännöt. Mutta suuri työ on myös luopua vanhoista
käytänteistään. Tavat ja tottumukset ovat sitkeitä. Varsinkin mikäli uskoo että
ne ovat oikeita tapoja, on älyttömän vaikea oppia uutta.
Mistä tietää
että jotakin on omassa kouluttamisessa pielessä? Jos koira oppii hitaasti,
silloin on opetuksessa jotakin vikaa. Tai jos koira tekee väärin. Tai tekee
haluttomasti (eli hitaasti). Eikä ole motivoitunut vaan katselee muita,
karkailee tai näyttää siltä että ei voi vähempää kiinnostaa.
Kun ei pääse
etenemään, se kyllä tyssää innostuksen. Sukan kantapään tekeminen ei siis
yhtään huvita, kun sitä ei oikein osaa. Liian vaikeaa, joten neulon jotakin
muuta. Josko pannulappu onnistuisi. Äsh, ei nyt niin hieno tullut. En tee
toista.
Kun työn
osaa, siitä tulee kerta kerralta kauniimpaa ja se valmistuu nopeammin. On into
saada tämä pitsiliina valmiiksi, että saa aloittaa seuraavaa.
Koirankoulutus
on yksi asia mikä on syytä osata, mikäli sitä haluaa tehdä. Jos tämän koiran
kanssa ei oikein suju, ei kannata hankkia uutta pentua, eri rotua,
käyttölinjaista koiraa. Josko toisella kerralla erilaisen koiran kanssa
onnistuisin. Samoilla menetelmillä vaan kun ei saa erilaisia tuloksia.
Älä hanki
uutta, vaan hanki tietoa ja opettele opettamaan sen vanhan tutun koirasi
kanssa.
Innostusta,
motivaatiota sille että opettaa koiraansa, tuo tietenkin myös tavoite. Ellei
ole tavoitetta, ei tarvitse yrittää sen eteen. Tai jos tavoitteessa on
epäselvyyttä, ei oikein jaksa innostua. Vaihtelu tuo intoa. Kun välillä tekee
koiran kanssa aivan muuta, vaihtaa vaikka lajista toiseen, se on kummallekin
mukavaa.
Ajan puute
on yksi miksi osa harrastuksista jää sivuun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti