Miten
saisin koiran tekemään aina eikä vain silloin kun sitä huvittaa?
Miten
saisin koiran pitämään kontaktia?
Yksi asia,
mikä saa koiran katsomaan ohjaajaa eli olemaan kiinnostunut hänestä, on se että
yhteinen tekeminen on hyvin tiivistä. Kumpikaan ei hellitä toisistaan silmiään.
Kun koira saa etua ohjaajansa katsomisesta, sehän katsoo, ettei hukkaa yhtäkään
mahdollisuutta makupalaan tai leikkiin.
Kun haluaa
että koira pitää katsekontaktia = silmiään ja ajatuksiaan ohjaajassa, ei voi
ajatella että ohjaajan silmät tai ajatukset olisivat jossakin muualla.
Koulutustilanteessa myös kouluttajan on oltava joka sekunti läsnä. Ei riitä
että keho on siinä, vaan silmät on oltava koirassa ja ajatukset tekemisessä. Ei
huudella kellekään, ei katsota muualle, ei ajatella että pitää muistaa ottaa
maitoa kaupasta.
”Ai että osaa mamma olla hauska.
Makupala-automaatti oikein. Mun tarttee keksiä millä saan automaatin aukeamaan.
Kokeilen olisiko se tassun siirto taaksepäin. Jes, se oli! Herkkua tuli ja teen
tuon saman asian uudelleen. Ei tarvitse kuin tassua siirtää taaksepäin, niin
automaatti toimii. No mikäs nyt? Ei se antanutkaan enää tassun siirrosta. Eikö
se nähnyt? Ei varmaan, siirrän toisenkin kerran tassua taaksepäin, varmuudeksi
vielä kolmannen kerran. No johan sain automaatin toimimaan taas!”
Missä
kohtaa se käsky tässä sanottiin?
Aiheellinen
havainto. Käskyä ei sanottu. Koiraa ei käsketä tekemään tehtävää ennen kuin se
osaa sen. Kirurgiakin koulutetaan monet vuodet ennen kuin hänen käsketään
leikata. Milloin ja miten tehtävä nimetään, löytyy googlesta hakusanalla
vihjeen liittäminen.
Viiden
minuutin jälkeen koira pannaan häkkiin kentälle tai kiinnitetään jonnekin.
Vähintäänkin kytketään taluttimeen. Pidetään tauko. Oppiminen on kovaa
päähommaa ja keskittymistä. Niin koiralle kuin opettajalle. Ei jaksaisi vain
jatkaa ja jatkaa takaperin kävelemisen harjoitusta kymmentäkään minuuttia
yhteen soittoon.
Tauolla ohjaaja
miettii onnistuiko kaikki vai pitääkö jotakin muuttaa. Miten etenen. Mikä on
kriteeri seuraavalla kerralla eli minne rima nyt asetetaan. Sitä ei tietenkään
voi asettaa liian korkealle, koska sitten koira ei pääse yli eli ei opi, mutta
ei ole mielekästä sekään että rima pysyy samassa tasossa. Haluamme edetä eikä
jäädä tasolle jossa koira osaa peruuttaa pari askelta.
Tauolla
järjestellään asioita ja huilataan. Tauon paikka on jo ennen suunniteltua
viittä minuuttia, mikäli ohjaajalla on pasmat sekaisin.
Kentällä
voidaan viettää tunti, mutta opettamista tuntiin sisältyy vain lyhyitä jaksoja.
Pidetään sekä pieniä taukoja että pidempiä taukoja. Yhden tehtävän saa
edistymään melko pitkälle tai jopa valmiiksi (ennen vihjeen liittämistä)
yhdellä kerralla.
Sarja
päättyy
Juttusarja
kouluttamisen ongelmista päättyy. Näissä en ole vastannut miten pitäisi
opettaa, vaan mainostanut oppimispsykologiaa. Ei oppimispsykologian mukaan
kouluttaminen aina helppoa ole, mutta yksiselitteistä. Kun osaa säännöt, ei
jokaista tehtävää tarvitse pähkäillä miten tämän nyt opettaisi. Ei tule tehtyä
joskus näin ja joskus noin. Jos ei tiedä missä järjestyksessä mitäkin pitäisi
tehdä tai miksi tämä temppu ei luonnistu, tarvitsee palata katsomaan
perusasioita.
Mikäli et
ole tyytyväinen tuloksiin, vaihda koulutustapaa. Et voi saada eri tuloksia jatkamalla samalla
tavalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti