lauantai 30. marraskuuta 2013

Uusi koirankoulutustapa



Käytän sanoja
Jos blogia lukee koirankoulutuksesta kiinnostunut noviisi, älä lannistu vaikka käytän outoja sanoja. Kiinnostu niistä vaikka et vielä olisi tätä viimeisintä (lanseerattu 1950-luvulla) koirankoulutustekniikkaa ottanut käyttöösi. Eläinkoulutuksessa käytetään täsmällisiä sanoja. Esimerkiksi palkkio ei ole sama kuin vahviste. Miksi ei? Siksi että kouluttaja päättää että antaa palkkion, mutta koira päättää onko se mieluisa eli vahviste. Vahvistaako se käytöstä. Vahviste on ainoastaan se joka on mieluinen, ansaittu ja tulee heti.
Vaikka Nöösä tykkäsi eilen kinkusta, se ei välttämättä tykkää siitä nyt. Jos sillä on mahanpuruja, silloin kinkun syönti on enemmänkin rangaistus jos se nyt ottaakaan sitä sairaana. Jos olohuoneessa kissa ja koira leikkivät ja Nöösä haluaa mukaan, se hotkaisee kinkun, mutta lähtee heti palkitsevamman homman pariin. Palkkioni ei ole silloin vahviste.

Uusi kännykkä, loistavaa, het mulle se
Kun kännykkä tuli ihmisten saataville, kaikki halusivat sen. Kun facebook ilmestyi, sinne oli ryntäys ja nyt harva on sen ulkopuolella. Jotakin uutta, mahtavaa!
Miksi sama ei toimi koirankoulutuksessa? Miksi uutta tekniikkaa ei oteta käyttöön sankoin joukoin? Tämä uutuus on ollut Suomessakin saatavilla vuosikymmenet. Vanha kouluttaja ei opi uusia temppuja, mutta miksi uusikin kouluttaja aloittaa vanhalla tekniikalla?

Uusi koirankoulutustapa, ei sellaisesta ole mihinkään
Miksi yrittää jotakin muuta, sillä vanha toimii ihan hyvin. Pyörä on jo keksitty. Joo, liikkua voi pyörien avulla, mutta lentäen pääsee nopeammin.
Pitäisi opetella asiat uusiksi, työlästä. Pitää muuttaa omaa käytöstään, kamalaa. Mutta pitäähän siinäkin muuttaa toimintatapojaan, kun siirtyy pöytäpuhelimesta kännykkään ja kännykästä älypuhelimeen.

Luulen, että suurin este ottaa uutta opettamisen tapaa käyttöön on se, että ihminen ei voikaan olla sitten se joka määrää. ”Koiran on tehtävä näin koska minä sanon.”
Uudessa opetustavassa määrääjä onkin se koira. Tavallaan. Se saa valita. ”Saat valita teetkö tämän vai et. Haluatko herkkupalan ja minun kanssani touhuamisen vai jatkatko uniasi olkkarin matolla toiset kahdeksan tuntia?”
Taatusti koira valitsee kivan toiminnan ja herkun.

Muutos
Kun kouluttaja muuttaa tekemisiään, koirakin muuttaa omia tekemisiään. Jos minä toimin väärin, miten koira voisikaan toimia oikein? Mutta jos minä toimin oikein kouluttaessani, annan koiralle mahdollisuuden toimia oikein.

Jos palkkaisin maahanmenosta eri kohdissa. A kun koira menee maahan ja B joskus kun se jo ehti nousta. Tällöin olisin opettanut koiralle kaksi tapaa millä saa palkan. Kriteerini oli ensin A ja sitten B. Koira oppi että saa palkan teki sitten aan tai been. Minun käytöksessäni pitää tapahtua muutos, että koira oppii vain tavan A. Saan antaa palkan vain silloin kun koira on siellä maassa.

Ei kommentteja: